Hogyan?

A település vagy városrész kiemelkedő személyiségei

Keresd meg azt a személyt, aki a település vagy városrész történetében valamilyen jelentős tettet vitt véghez, valamit alkotott (pl. pap, kántor, tanító, híressé vált sportoló, író, költő, képzőművész, népművész, tudós, feltaláló, vagy bármilyen hétköznapi foglalkozást végző, de számotokra követendő személy), aki sokat tett a település fejlődéséért, létrehozott valamit, ami szorosan kötődik a településhez. Olyan személyt keress, aki maga látott hozzá valami olyan új dolog létrehozásának, amit a helyiek még ma is becsülnek, jónak tartanak! Kérdezd meg szüleidet, nagyszüleidet, tanáraidat, kit tartanak ilyen embernek! Érdeklődj a könyvtárban, múzeumban is! A régi újságok is segíthetnek.

Ha megtaláltad azt a személyt, akit kerestél, írd le, miért tartják őt jelentősnek, mivel járult hozzá a település vagy városrész fejlődéséhez? Tudj meg minél többet az életéről!

Gyűjtő-, kutatómunkádhoz szeretnénk segítséget adni néhány szempont, kérdés és szakmai mesterfogás, trükk leírásával.

Hogyan dolgozz?

Készíts interjúkat (pl. egy diktafon segítségével), majd jegyzeteld ki a beszélgetések lényegét! Mindig tudd meg beszélgetőtársad nevét, születésének évszámát és helyét. Ezeket is írd le!

Fényképezz, filmezz! A képeket is lásd el az alábbi kiegészítésekkel: hol készült a kép, mi és ki látható rajta, mikor és ki készítette a felvételt?

Gyűjts dokumentumokat, régi fotókat, tárgyi emlékeket! Ha személyes, féltve őrzött emlékekről van szó, tulajdonosaik nem adják oda neked: ez esetben kérd meg, hadd készíts róluk fényképet!

Ki lehet a segítségedre?

Elsősorban családod tagjait, szomszédjaid, a település idősebb lakóit kérdezzed. A helybéli könyvtáros, az iskola tanárai, a közeli helytörténeti gyűjtemény és levéltár munkatársai is sokat segíthetnek.

Hogyan fogj neki a kérdezősködésnek?

Gyerekkoráról tudj meg egy érdekes történetet!

Milyen volt a ház, ahol lakott? Látogass el oda! Milyen volt családja portája? Készíts róla fényképet, vagy akár videofelvételt, de le is rajzolhatod!

Van-e olyan utca, épület, intézmény, iskola, községi könyvtár, amit róla neveztek el?
Van-e a településen vagy városrészen emléktábla, vagy szobor erről a jeles személyiségről. Nézz utána, hogy mikor állították! Szokott-e koszorúzás vagy valamilyen más, rá emlékező esemény zajlani az emléktábla vagy a szobor körül? Mikor és kiknek a részvételével?
Ha nincs, szerinted hol lenne a helye a szobornak vagy az emléktáblának? Készíts róla tervrajzot!

Mit tett a településért ez a személy?

Hogyan született a jobbító ötlet, és hogyan tette meg az ötlet gazdája a kezdeti lépéseket, hogyan talált szövetségeseket a cél megvalósításához?

Milyen akadályokat kellett leküzdeni, mire az ötletből valóság lett (kishitűség, meg nem értés, irigység, pénzhiány stb.)?

Miért maradt meg a jobbító kezdeményezés a helyi közösség emlékezetében, miért büszkék rá még mindig (társadalmi hatás)? Ha a kezdeményező(k) neve feledésbe merült, és csak most derítették ki, ez vajon miért történhetett?

Vannak-e ma olyan emberek a környezetedben, akik a helyi élet „motorjai” – milyen eredményeket sikerült elérniük saját erejükből?

(A módszertani segédanyag összeállításában közreműködtek: Legeza Márta, Dóra Fruzsina, Sándor Ildikó).

Facebook közösség